Evrikaaa.ro

Ciclul de viață al unei afaceri

Afacerile nu sunt eterne, au un ciclu de viață de care antreprenorii trebuie să fie conștienți, iar sfârșitul unei afaceri poate apărea în diverse moduri.

Nici oamenii, nici afacerile nu sunt eterne. Ele au un început, au o viață și au un sfârșit. Dacă vorbim despre oameni vorbim despre naștere, viața propriu zisă și deci moarte. Dacă vorbim despre afaceri atunci vorbim despre fondarea afacerii, in momentul în care înregistrăm afacerea și ea funcționează ca un start-up deci începe să fie activă, apoi vorbim despre un ciclu de dezvoltare al afacerii. De obicei pe mai multe stadii. Inițial în zona listei incipientă apoi în zona de dezvoltare și apoi în zona, de aici trece deci în zona târzie a afacerii, iar la sfârșit ca în orice ciclu de viață de produs sau de business avem și un sfârșit. Sfârșitu se poate întâmpla în mai multe feluri într-o afacere.

Cel mai proaspăt sfârșit pentru afaceri este evident falimentul. Nimeni nu își dorește așa ceva când intră într-o afacere ca antreprenor. Cu toate acestea eșecul este parte din, sa zicem, riscurile pe care antreprenorii și le asumă și trebuie să îl privim în mod deschis și în mod cinstit se poate întâmpla. Da nu este așa o mare nenorocire cum pare și e foarte important ca antreprenorii să revină din asemenea situații pentru că nu de puține ori s-a întâmplat ca antreprenori care au eșuat prima oară inclusiv printr-un faliment, poate și a doua oară, au reușit totuși într-o încercare ulterioară pentru că au învățat foarte mult din greșelile pe care le au făcut inițial.

Eu cred că acesta ar fi lucrul cel mai important de reținut, din aceste situații, că putem să învățăm din ele, sunt experiențe extraordinare pentru antreprenori. Celălalt sfârșit al afacerii este exit-ul propriu zis într-o strategie tipică de exit. Ceea ce înseamnă fie că vrem să creștem compania și să o vindem apoi către un investitor strategic către un cumpărător.

Eu știu un concurent mai mare un jucător dintr-o altă țară, care vrea să investească în România și așa mai departe. O altă variantă este o listare pe bursă. Deja există opțiuni reale chiar pentru companiile mici și medii antreprenoriale să se listeze spre exemplu pe bursa mică din București pe AeRO și există și alte variante de a realiza asemenea strategii de exit și nu în ultimul rând o strategie de exit foarte importantă deși e cumva desconsiderat în continuare în mediul antreprenorul românesc, probabil din cauza istoriei destul de scurte a dezvoltării antreprenorului la noi este exitul prin succesiune.

Ce înseamnă asta? Înseamnă transferul afacerii de la o generație la alta, să spunem de la părinți la copii. Dar în același timp ne putem gândi și la succesiune în afara familiei așa cum se întâmplă cu afaceri din întreaga lume care sunt transferate după un interval mare de timp de către antreprenori care fie îmbătrânesc, fie ajung să aibă niște probleme de sănătate sau de alt tip, și zic OK! Vreau ca această afacere să meargă mai departe să aibă succes, dar eu nu mai pot să mai gestionez afacerea și atunci încerc să fac o strategie de exit bazată pe succesiune în familie sau în afara familiei.

Postează un comentariu

Bucuresti, Bd-ul Iuliu Maniu 0733 673 555 redactia@evrikapublishing.ro
Facebook